Literatuurlijst

 

Adamek, Mary S. & Darrow, Alice-Ann (2005). Music in special education, Silver Spring: The American Music Therapy Association, Inc.

 

BBCnews (2001), Brain helps deaf to enjoy music, http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/1678419.stm

 

Beijsterveld, Liesbeth (2009). Written language production in deaf children and adults, proefschrift Universiteit Nijmegen.

 

Boer, Egbert de (2005), A short biography, website van het AMC KNO audiologie:  www.ac-amc.nl/medewerkers/de-boer.html

 

Blume, Stuart (2006). Grenzen aan genezen. Over wetenschap, technologie en de doofheid van een kind, Amsterdam: Bert Bakker.

 

Broeke, Asha ter (2009). Creatief met muziek. Kennislinkartikel: http://www.kennislink.nl/publicaties/creatief-met-muziek

 

Brown, Holly & Douglas, Caitlin (datum onbekend). Music activities for deaf and hard of hearing students, handleiding voor muzieklessen, gekregen van U.E. Huascar Cajias.

 

Burgin, Rachel (2008). Music and the deaf, http://asluniversity.com/asl101/topics/music01.htm

 

Dovenschap, brochure ‘Doof in Nederland’.

 

Duchene, Lisa (2007). Why are some deaf people able to play instruments?. Research Penn State: http://www.rps.psu.edu/probing/deaf.html

 

Edwards, Eleanor M. (1974). Music Education for the Deaf, South Waterford, Maine: the Merriam-Eddy Compagny.

 

Fox, M. (2007). Lingua ex machina. http://discovermagazine.com/2007/jul

 

Fox, M.  (2007). Talking hands, what sign language reveals about the mind, New York: Simon & Schuster.

 

Frens, M.A. (2009). Synesthesie: kleuren horen, klanken zien, Kennislinkartikel:

http://www.kennislink.nl/publicaties/synesthesie-kleuren-horen-klanken-zien

 

Gallaudet University (2006). Graduate students present on perception, performance, and existence itself, in On the Green, a publication for Gallaudet faculty, teachers and staff, volume 38,  nr 7, Washington.

 

Gerits, Ben (1992). Muziek en Beweging in het onderwijs aan doven, praktijk en doel van het educatief en therapeutisch handelen, reader studie muziektherapie (uitgever onbekend).

 

Hash, M.P. (2003). Teaching instrumental music to deaf and hard of hearing students, Research and Issues in Music Education, Volume 1, Nr 1.

 

Honing, Henk Jan (2004). Muziek is geen geluid. In De Groene Amsterdammer, najaar 2004.

 

Isarin, Jet (2008). Zo hoort het: dove kinderen in het CI-tijdperk: een participatieonderzoek, Nijmegen: PenTeM, Deventer: Van Tricht uitgeverij.

 

Josten, E.J.C. (2007),  De positie van doven en zwaar slechthorenden op de arbeidsmarkt, OSA Tilburg.

 

Koops, Wendy (2004). Wat nou onmogelijk?, in Woord en Gebaar, jaargang 24, nr 2, maart 2004.

 

Lammie, Rob (2010), Six modern deaf musicians, http://www.mentalfloss.com/blogs/archives/66719

 

Leeuwen, van Tessa (2006). Scherpe smaken en rode muziek: het hoe en wat van synesthesie. Kennislinkartikel:

http://www.kennislink.nl/publicaties/scherpe-smaken-en-rode-muziek-het-hoe-en-wat-van-synesthesie

 

Meel, Caspar van (2010). De evolutionaire noodzaak van Beethoven, het universele fundament van muziek. In Filosofie Magazine nr 7/2002.

 

Melissen, Matthijs. Het begrijpen van het plezier in muziek, interview met Henk Jan Honing.

 

Mercado, Alyssa (2009), Music and the Deaf Community, www.asluniversity.com

 

Miell, D.& Macdonald, R. & Hargreaves, J. (2005). Musical Communication,

ISBN: 978-0-19-852936-1

 

Neary, W. (2001), Brains of deaf people rewire to ‘hear’ music. Chicago: University of Washington news.

 

Nordberg, Paige (2009), Can members of the Deaf Community Enjoy Music?, www.asluniversity.com

 

Overbeeke, Jos (2007). Beter spreken door muziek, in Horen, jaargang 35, nummer 6, december 2007.

 

Raisis, Alyssa (2009). Music and Deaf Studies, www.asluniversity.com

 

Renckens, Erica (2009). Horen met een bionisch oor. Kennislinkartikel: http://www.kennislink.nl/publicaties/horen-met-een-bionisch-oor

 

Sacks, Oliver (1989). Seeing voices, a journey into the world of the deaf, (vert. Jos den Bekker en J.M. Meulenhoff bv.) Amsterdam: Maarten Muntinga bv.

 

Sanomat, Helsingin (2008). Breaking the chains – the Signmark interview,

http://ilkar.blogspot.com/2008/10/breaking-chains-signmark-interview.html

 

Schipper, Antoinette (2003-2004). Verkenning van Muzikaal-Educatieve Grenzen. Doctoraalscriptie Muziekwetenschap, Universiteit Utrecht.

 

Spiering, Hendrik (2009). Ritmegevoel is aangeboren en iedereen heeft het,

NRC-handelsblad: http://www.nrc.nl/wetenschap/article2133177.ece/Ritmegevoel_is_aangeboren_en_iedereen_heeft_het

 

Wayenburg, Bruno van (2010). Ik wil begrijpen hoe muziek werkt, Intermediar 01-01-2010, pag 32-33.

 

Werner, Fieke (2005). Is early music education necessary in order to reach a professional level?, Masterscriptie muziekwetenschap, universiteit Utrecht.

 

Internetpagina’s

 

http://deafvillage.com/

 

www.doof.nl

 

www.wfdeaf.org/

 

www.signmark.biz/

 

www.evelyn.co.uk/

 

http://www.matd.org.uk/

 

www.wfdeaf.org

 

Films

 

Touch the sound- A sound journey with Evelyn Glennie –Thomas Riedelsheimer

 

Beast – Frederique Spigt en Mindy Brown

 

Voices from El-Sayed - Oded Adomi Leshem

 

Children of a lesser god – Randa Haines

 

Jenseits der Stille – Caroline Link

Maak jouw eigen website met JouwWeb